•  
  •  
  fa-IR   English (United States)   Türkçe (Türkiye)
اخبار
دسته بندی اخبار
اخبار و رویداد ها
کد مطلب : 886  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 633   |   تاریخ درج: يکشنبه, ارديبهشت 24, 1402   |   ساعت: 11:23 ق.ظ

 

رئیس هیات‌مدیره جامعه ممیزی: تایید صلاحیت‌های مکرر مشکل بازرسان و ممیزان

رئیس هیات‌مدیره جامعه ممیزی و بازرسی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات، تایید صلاحیت نهادهای مختلف است. همه نهادها به صورت جداگانه شرکت‌های بازرس را تایید صلاحیت می‌کنند در حالی که در کشور یک مرکز ملی تایید صلاحیت داریم که شرکت‌های بازرسی را تایید صلاحیت می‌کند و بقیه نهادها می‌توانند ارزیابی کیفی انجام دهند.


پیمان شاه‌اویسی با بیان اینکه تایید صلاحیت‌‌‌های مکرر بسیار پرهزینه است افزود: در حال رایزنی هستیم که این مشکل با هماهنگی سازمان ملی استاندارد و نظام تایید صلاحیت ایران حل شود. وی تصریح کرد: جریان مالی صنعت بازرسی در دنیا به اندازه تولید ناخالص ایران است.
وی با تاکید براینکه کیفیت در ایران در اولویت نیست اظهار کرد: مجمع شرکت‌های بازرسی دنیا دارای ۹۸ عضو است. در حالی که در ایران بیش از۲۰۰ شرکت داریم.
رئیس هیات‌مدیره جامعه ممیزی و بازرسی اظهار کرد: بیش از۳‌هزار استاندارد اجباری در واردات کالا داریم. همچنین فدراسیون شرکت‌های بازرسی در دنیا کالاها را به پنج گروه تبدیل کرده که شامل صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، کالاهای مصرفی، معدنی و صنعتی است. 
وی ادامه داد: مهم‌ترین گروه کالایی واردات غلات، روغن‌های گیاهی و برنج است و همه گروه‌های غذایی در کشتی بازرسی می‌شوند.
شاه‌اویسی تصریح کرد: شرکت‌های بازرسی بازوی اجرایی سازمان استاندارد ایران هستند.. یکی از هشت بند مهم صادرات و واردات در کشور به موضوع بازرسی، کیفیت کالا و خدمات اشاره دارد که متاسفانه نقش ما در سیاستگذاری پررنگ نیست.
وی با تاکید براینکه در جامعه بازرسی ۳۰‌هزار نفر فعالیت می‌کنند افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت‌گذاری بر روی کالاها بر اساس «کیفیت» صورت می‌گیرد و این امر باعث می‌شود تا شرکت‌های تولیدکننده کیفیت را ارتقا دهند.
وی گفت: شرکت‌های بازرسی بازوی اجرای سازمان ملی استاندارد هستند، تعداد کمی شرکت داریم که در همه زمینه‌‌‌ها بازرسی انجام بدهند.
وی در خصوص بیشترین مشکلات بازرسی‌ها درگروه‌ها تصریح کرد: بیشترین مشکلات در گروه مصرفی مانند لوازم خانگی، دوربین، کامپیوتر و... است.
رئیس هیات‌مدیره جامعه ممیزی و بازرسی تصریح کرد: تلاشمان افزایش کرسی‌های جامعه ممیزی و بازرسی ایران در اتاق بازرگانی است.
سعید تاجیک نایب رئیس هیات‌مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران نیز با تاکید براینکه بازرسی در انتهای تولید قرار می‌گیرد گفت: نمی‌توان خودروهایی را که در سال‌های قبل تولید می‌شد ارتقای کیفیت داد.
وی ادامه داد: صنعت خودرو، بخشی از زیرساخت‌‌‌های تست در کشور را ندارد و باید دولت برای این موضوع برنامه‌‌‌ریزی کند.
تاجیک با تاکید براینکه بسیاری از گزارش‌‌‌هایی که برای کیفیت کالاها صورت می‌گیرد در آزمایشگاه‌‌‌ها انجام می‌شود گفت: این آزمایشگاه‌‌‌ها برای خود تولیدکنندگان است؛ و اگر شرکتی بخواهد کالایی را برای رقابت از طریق واردات به داخل کشور وارد کند باید توسط شرکت تولیدکننده کالای مشابه داخلی مورد بازرسی و کیفیت قرار گیرد که تضاد منافع است.
وی ادامه داد: بانک‌ها تسهیلاتی برای تامین زیرساخت‌‌‌های کیفی‌سازی پرداخت نمی‌‌‌کنند.
نایب رئیس هیات‌مدیره جامعه ممیزی و بازرسی اظهار کرد: در دوره‌‌‌های گذشته این سیاست‌‌‌ها اعمال شده است که در بازرسی‌‌‌کردن، بین شرکت‌های بازرسی نیز رقابت ایجاد می‌شود.
وی افزود: دولت باید در قراردادهای تجاری و اقتصادی به موضوع کیفیت توجه کند و از ظرفیت بازرسان بهره‌مند شود زیرا در کشورهای خارجی در قراردادهای تجاری از ظرفیت شرکت‌های بازرسی استفاده می‌کنند و این شرکت‌ها شناخته‌شده هستند.

 

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟