•  
  •  
  fa-IR   English (United States)   Türkçe (Türkiye)
اخبار
دسته بندی اخبار
اخبار و رویداد ها
کد مطلب : 627  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 1442   |   تاریخ درج: يکشنبه, آذر 02, 1399   |   ساعت: 12:00 ق.ظ

 

خودروهای مانده در گمرک مطابق با استاندارد اجباری نیست

فارس: سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: عمده خودروهایی که از گمرکات ترخیص نشده، دارای یکی از اشکالات، عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی تایید نوع خودرو از سازمان استاندارد، حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال هستند.


 نیره پیروزبختی رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نامه‌ای به حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور به ابهامات در مورد خودروهای رسوب شده در گمرکات که از سوی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان مطرح شده بود، پاسخ داد. 

در این نامه که مورخ ۲۲ آبان ماه ارسال شده، آمده است: پیرو بازدید دادستان و رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از گمرک شهید رجایی برای بررسی نحوه ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات، گزارشی در فضای مجازی پخش می‌شود که در آن مسوول اداره اموال تملیکی استان هرمزگان به دادستان استان اعلام می‌کند « سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای اعلام می‌کند که خودروهای بنز، ب ام دبلیو، پورشه و تویوتا راوفور مورد تایید نمی‌باشند و دادستان محترم اظهار می‌کند چگونه بنز استاندارد نیست ولی خودرو پراید ما استاندارد است که این موضوع موجب ایجاد شائبه پیرامون عملکرد این سازمان در رابطه با خودرو‌های وارداتی می‌شود. لذا در این خصوص مراتب ذیل را به استحضار می‌رساند.پیروز بخت در نامه خود ادامه داده که اولا به استناد آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب ۱۳۸۲/۰۴/۱۰ هیات محترم وزیران و اصلاحات بعدی آن خودروهای وارداتی باید نو باشند. از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. مسوولیت نظارت بر آن، به عهده سازمان ملی استاندارد است»، ضمنا خودرو‌های وارداتی نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد، حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد و دارای نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در داخل کشور باشند.در ادامه تاکید شده که به موجب ماده ۲ آیین نامه قانون ارتقای کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب سال ۱۳۸۹، وزارت صنایع و معادن مکلف است از طریق موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سازمان ملی استاندارد ایران و استفاده از ظرفیت‌های قانونی استانداردهای موضوع ماده یک ( اجرای کامل استانداردهای ۸۵ گانه) و استانداردهای مورد نیاز قطعه‌سازی استانداردهای ایمنی و عملکردی و آلایندگی) را اعمال و از تولید و ورود خودروها و قطعات خودرویی غیر استاندارد جلوگیری کنند. در بند دیگری از این نامه آمده است که به موجب تبصره یک ماده ۳ آیین‌نامه فوق‌الاشاره ثبت سفارش یا ورود خودروهای فاقد استانداردهای اعلامی از سوی این سازمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، ممنوع است. رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه نامه خود تاکید کرده که عمده خودروهایی که در گمرکات اجرایی کشور دپو شده و تاکنون ترخیص نشده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند، دارای حداقل یکی از اشکالات: عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه‌گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال هستند. اخذ گواهی صحه‌گذاری تایید نوع به معنای انطباق خودرو با استانداردهای اجباری اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد است.

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟