•  
  •  
  fa-IR   English (United States)   Türkçe (Türkiye)
اخبار
دسته بندی اخبار
اخبار و رویداد ها
کد مطلب : 186  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 8794   |   تاریخ درج: سه شنبه, آبان 30, 1396   |   ساعت: 03:15 ب.ظ

 

فاجعه موتورسیکلت‌ها در تهران 1400

2 میلیون موتورسیکلت تهران در سال 1400 بیش از 4 میلیون تن آلودگی هوا تولید می کنند.
زلزله هفته گذشته کرمانشاه حدود 430 نفر کشته و 7 هزار مصدوم داشت اما موتور‌‌های تهران سال گذشته 63 هزار تصادف جرحی به ثبت رساندند و تا سال 1400 این عدد به 82هزار تصادف افزایش می‌یابد.

 


این عدد البته مربوط به مجروحیتی است که در پی تصادفات ثبت می‌شود و باید دست‌کم، یک چهارم بیماری‌های آلودگی هوا و صوتی پایتخت را نیز مربوط به این وسایل نقلیه دانست.انبوه موتورسیکلت‌ها، سال‌هاست مشکلات بسیاری برای تهران پدید آورده‌اند و هر روز بر دامنه این مشکلات می‌افزایند. در چنین شرایطی مسئولان باید هرچه‌زودتر طلسم رشد این وسایل نقلیه را باطل کنند. در این راه البته مصوبه اردیبهشت 93و خرداد 95دولت برای توقف شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری کمک‌کننده است اما در مسیر کنترل موتورسیکلت‌های کاربراتوری، اگر نظارت دقیق بر این مهم انجام نشود، پیش‌بینی‌های تأسف‌بار گزارش پیش رو محقق می‌شود.
یک بررسی علمی
نتایـج مطالـــعـات و بـررســـی موتورسیکلت‌های تهران که توسط هسته پژوهشی سوخت دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دفتر محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده، نشان می‌دهد طبق مدل‌سازی‌های انجام شده روی الگوی افزایش موتورسیکلت‌های تهران که در دوره 1390تا 1400انجام شده و 6سال از آن محقق شده است، آلودگی صوتی، آلودگی هوایی و تعداد تصادفات موتورسیکلت‌های کاربراتوری تهران تا سال 1400به نحو خیره‌کننده‌ای افزایش می‌یابد. همچنین تعداد آنها به بیش از 2میلیون خواهد رسید که این عدد هم‌اکنون 1.6میلیون دستگاه است.
دکتر حسین افشین از مسئولان تهیه و نگارش این مطالعه به همشهری می‌گوید: تعداد موتور فعال در پایان سال‌جاری به 1.6میلیون دستگاه می‌رسد که همین تعداد براساس الگوی 10ساله، 3.2میلیون تن آلودگی هوا تولید می‌کنند. این تعداد همچنین 67هزار تصادف جرحی خسارتی بر تهران تحمیل می‌‌کنند و هر کدام 12.6دسی‌بل بالاتر از حد مجاز آلودگی هوا دارند.
دایره آلودگی هوا بحرانی می‌شود
امروز چهل و سومین روز آلوده سال 96در تهران خواهد بود. موتورسیکلت‌های انبوه پایتخت این پیش‌بینی را تضمین می‌کنند. آلودگی هوا اگرچه طی 7‌ماه نخست امسال 21روز تهران را دربر گرفته بود اما در‌ماه آبان تاکنون 22روز آلوده بوده تا بدترین‌ماه سال از نظر شرایط هوایی به ثبت برسد.
براساس اطلاعات رسیده از سیاهه انتشار آلایندگی تهران، موتورسیکلت‌ها عامل 25درصد آلودگی هوای تهران هستند و یک چهارم همه تقصیرها در این عرصه را باید گردن آنها انداخت. براساس مدل‌سازی‌های انجام شده طبق الگوی افزایش موتورسیکلت‌های تهران تا سال 1400، 4هزار تن آلودگی هوای سالانه تهران را آنها تولید خواهند کرد. این عدد در سال‌جاری 3.2هزار تن خواهد بود و دامنه آن تا 4سال دیگر 20درصد افزایش خواهد یافت. تنها راه جلوگیری از چنین بحرانی، عدم استفاده از موتورهای کاربراتوری و برقی شدن همه ناوگان موتورسیکلت تهران تا سال 1400 است.
931 میلیون دلار خسارت صوتی
ابعاد فاجعه آلودگی صوتی موتورسیکلت‌های تهران تا سال1400از آلودگی هوا نیز بدتر است و تا این سال هر موتورسیکلت‌ بالغ بر 13.5دسی‌بل آلودگی صوتی هنگام تردد تولید خواهد کرد. بنابر گفته‌های دکتر حسین‌افشین، مطالعات بررسی فنی و اقتصادی پروژه موتورسیکلت‌های تهران نشان می‌دهد که هزینه آلودگی صوتی تردد یک موتورسیکلت‌ برابر 2سنت(74تومان) بر هر کیلومتر پیمایش است. در این صورت هزینه آلودگی صوتی ناشی از تردد موتورسیکلت‌های تهران، عددی بالغ بر 931میلیون دلار تخمین زده می‌شود. بدین‌ترتیب اجرای طرح موتورسیکلت‌های برقی تهران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟