•  
  •  
  fa-IR   English (United States)   Türkçe (Türkiye)
اخبار
دسته بندی اخبار
اخبار و رویداد ها
کد مطلب : 183  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 8701   |   تاریخ درج: چهارشنبه, آبان 24, 1396   |   ساعت: 03:46 ب.ظ

 

حاشیه امن‌گرانی خودروهای داخلی

عرضه قطـــره‌چکانی خودروهای پرتقاضا و مدیریت بازار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی موجب شکل‌گیری حاشیه امنی برای افزایش خزنده یک تا چند میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی طی ۶‌ماه گذشته شده است.


شورای رقابت و شركت‌های خودروسازی در حالی از افزایش 400تا 700هزار تومانی قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی خبر داده و این افزایش قیمت را با استناد به دستورالعمل مصوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی قابل توجیه و قانونی تلقی می‌كنند كه به اعتقاد برخی فعالان صنفی، رشد قیمت این خودروها توسط خودروسازان طی‌ اسفند95 تا ابتدای آبان‌ماه امسال به‌ مراتب بیش از میزان اعلام شده آنهاست و این افزایش قیمت در برخی خودروهای داخلی به یك تا 4میلیون تومان می‌رسد.

از سوی دیگر واگذاری مدیریت عرضه خودرو به شركت‌های خودروسازی برای مقابله با عرضه دو نرخی و حذف قیمت‌های حاشیه بازار شرایطی رقم زده است كه اختلاف قیمت برخی خودروهای تولید‌مشترك جدید مانند ساندرو استپ وی، پژو 2008 به 7 تا 17میلیون تومان برسد.

گرانی واقعی خودروهای داخلی
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزایش قیمت خودروهای داخلی طی ماه‌های گذشته را به‌مراتب بیش از ارقام اعلام شده توسط شورای رقابت و خودروسازان تلقی و اعلام كرد: بررسی قیمت خودروهای داخلی از اسفند‌ماه سال گذشته تا ابتدای آبان‌ماه امسال نشان می‌دهد كه قیمت فروش كارخانه خودروهای داخلی از 700هزار تا 14میلیون تومان افزایش یافته است.

سعید مؤتمنی افزود: قیمت سوزوكی گراند ویتارا در آبان‌ماه امسال نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته 12میلیون، رنو كپچر14میلیون، تندر ‌ای‌دو ایران خودرو 2میلیون، سورن توربو 2میلیون، رانا یك میلیون و 200هزار، سمند ال ایكس‌ای اف سون یك میلیون و 500هزار، سمند اس‌ای یك میلیون و 500،

پژو206صندوقدار وی8 یك میلیون و 500هزار، پژو206 تیپ2 حدود 700هزار، پژو پارس ال‌ایكس تی‌یو‌فایو 2میلیون، پژو پارس معمولی یك میلیون و 600هزار، پژو405 اس‌ال‌ایكس 600هزار، پژو405 جی‌ال‌ایكس حدود 900هزار و نوع دوگانه سوز آن حدود 2میلیون و وانت آریسان 4میلیون تومان (از 24 به 28میلیون تومان) توسط ایران خودرو افزایش یافته است.

وی افزود: به تبع این افزایش قیمت‌ها نرخ انواع محصولات ایران خودرو در بازار نیز با نوسان همراه بوده و دربرخی خودروها به بیش از قیمت كارخانه و در برخی دیگر كمتر از آن رسیده است. همچنین قیمت تمام محصولات سایپا مانند پراید 111، پراید 131، تیبا دو، سراتو و... نیز طی بیش از 6‌ماه گذشته افزایش یافته است.


بازی با قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران با بیان اینكه مدیریت بازار خودرو توسط شركت‌های خودروسازی موجب شده تا آنها از ترس كاهش قیمت محصولاتشان به پایین‌تر از نرخ مصوب كارخانه، این خودروها را به‌گونه‌ای در بازار عرضه كنند كه همواره شاهد شكل‌گیری حاشیه بازار و عرضه دو یا چند نرخی آن باشیم افزود:

این موضوع در مورد برخی خودروهای تولید مشترك جدید بیشتر مصداق دارد. جایی كه عرضه قطره‌چكانی این خودروها و عدم‌تناسب آن با تقاضای موجود در بازار موجب اختلاف قیمت چندین میلیون تومانی آن از كارخانه تا بازار آزاد شده است. مؤتمنی افزود: درصورتی كه دخالت شركت‌های خودروسازی از طریق مدیریت عرضه در بازار خودرو را شاهد نبودیم تا‌كنون قیمت اغلب این خودروها در حاشیه بازار به كمتر از نرخ مصوب خودروسازان كاهش یافته بود.

كسب و كار فعالان بازار خودرو قفل شده است
رئیس اتحادیه نما

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟